Kompresör Yağı Nedir

Tarih: 22.02.2024 10:01
Kompresör Yağı Nedir
Kompresör Yağı

Kompresör yağı, sıkıştırma sisteminde kompresör kullanan herhangi bir iklimlendirme sisteminde gerekli bir bileşendir. Petrolün üç ana amacı vardır. Yağlama, ısının uzaklaştırılması ve sızdırmazlık amacıyla kullanılırlar. Pistonlu kompresörde piston soğutucu gazını sıkıştırdığından yağlama soğutmasına ihtiyaç vardır. Silindirdeki pistonun sızdırmazlığının da soğutulması gerekir.

Benzer şekilde, döner kompresörün silindir ile motorun rotoru arasındaki temas için yağlamaya ihtiyacı vardır. Vidalı kompresörün aşırı ısınması, çalışması sırasında yağlayıcı tarafından giderilmelidir.

Viskozite

Viskozite, yağın kalınlığının bir ölçüsüdür ve bize yağın kayma stresine dayanma yeteneğini anlatır. Viskozite ölçüm birimlerinden biri SSU veya Saybolt Seconds Universal'dir. Bu, yağ numunesinin standart bir delik ile sabit bir sıcaklıkta standart ekipman üzerine yerleştirilmesi ve akmasına izin verilmesiyle yapılır. Akışına kadar geçen süre kaydedilir. Viskozite numarası ne kadar yüksek olursa yağ o kadar kalın olur ve o kadar yavaş akar.

Viskozitenin metrik birimi dengedir. Ölçülen petrolün çoğu 1 poise'den azdır, dolayısıyla centi-poise veya 1/100 poise adı verilen daha küçük ölçek yaygın olarak kullanılır.

Genel olarak, daha büyük boşluklara ve parçalara sahip daha büyük kompresör, ekipmanın etkili çalışması için daha kalın yağa ihtiyaç duyar.

Kimyasal stabilite

Yağın bir kısmı sistemde kullanılan soğutucuyla reaksiyona girebileceğinden, yağı kullanırken her zaman kompresör üreticisinin tavsiye ettiği yağa uyun. Kimyasal reaksiyon meydana gelmesi durumunda kompresörün performansını ve ömrünü etkileyecek çamur, karbon ve asitler oluşabilir.

Dielektrik Dayanım ve Nem

Hermetik kompresörde kullanılan yağ genellikle motorun bobini ile temas halinde olduğundan, iyi bir dielektrik dayanımına sahip olması kritik öneme sahiptir. Dielektrik mukavemeti ne kadar yüksek olursa, yağın elektriksel yalıtım kalitesi de o kadar iyi olur.

Çoğu yağ belirli miktarda nemi ve suyu çözerek onları istenmeyen hale getirir. Soğutucu akışkan içerisinde su bulunduğunda, sıcaklık 0 °C'nin altına düştüğünde buz oluşacak ve genleşme valfinde sorun yaşanmasına neden olacaktır.

Sistemde soğutucu akışkan, yağ ve nem bulunması durumunda bakır kaplama meydana gelebilir. Yağdaki nem, suyun oldukça iyi bir iletken olması nedeniyle yağın dielektrik dayanımının da önemli ölçüde azalmasına neden oldu. Bu nedenle mümkün olduğu kadar yağla temas eden nem miktarını azaltmaya çalışın.

Tipik Kompresör Yağı ve Soğutucu Akışkanlar

Kompresörlerde yaygın olarak kullanılan iki yağ kategorisi mineral ve sentetik yağlardır.

Yaygın olarak Naftenik adı verilen bir tür mineral yağ (MO) kullanılır.

Glikoller, esterler ve alkilbenzenler (AB) gibi sentetik yağlar soğutma uygulamalarında bir süredir sorunsuz bir şekilde kullanılmaktadır.

R12, R13, R113, R114 ve R115 gibi CFC soğutucuları, yağlayıcı olarak mineral yağ veya alkilbenze kullanır. Benzer şekilde R22, R123, R401A ve R409A gibi HCFC soğutucu akışkanlar da tasarımlarında bu yağlayıcıları kullanıyor.

Ozon dostu olmayan özelliklerinden dolayı son yıllarda CFC ve HCFC soğutucu akışkanların kullanımı azalmaya başlamıştır. HVAC ekipmanlarında R23, R32, R134a, R407A, R407C ve R410A gibi yeni HFC soğutucu akışkanlarının kullanımı giderek artıyor. Bu yeni soğutucu akışkanlar, yağlayıcı olarak Polyol esterleri veya POE'yi kullanır.

POE'nin bir dezavantajı, mineral bazlı yağlara kıyasla nemi çok daha fazla emmesidir. Bu nedenle, bu yağın atmosferle temasını azaltmak için bu yağı kullanırken uygun prosedürler kullanılmalıdır. Kaplara nem girmesini önlemek için plastik kaplar yerine metal kaplar kullanılmaktadır.

Dikkat

Kompresöre bakım yaparken, söz konusu soğutucu için kullanılabilecek yağ türünü ve miktarını öğrenmek için daima kompresör üreticisine danışın.
Yükleniyor...