Fren Hidrolik Yağları
Fren hidroliği, araçlarda hidrolik fren ve hidrolik debriyaj uygulamalarında kullanılan bir hidrolik sıvı türüdür. Kuvvetin basınca aktarılmasından ve frenleme kuvvetinin arttırılmasından sorumludur. Basitçe söylemek gerekirse, ayağınızı fren pedalına bastığınızda, fren hidroliği bu kuvveti ön ve arka frenlere basınç olarak aktarır ve aracı durdurur. Sıvılar sıkıştırılamaz olduğundan işe yarar.
Fren hidroliği nedir?
Fren hidroliği, araçlarda hidrolik fren ve hidrolik debriyaj uygulamalarında kullanılan bir hidrolik sıvı türüdür. Kuvvetin basınca aktarılmasından ve frenleme kuvvetinin arttırılmasından sorumludur. Basitçe söylemek gerekirse, ayağınızı fren pedalına bastığınızda, fren hidroliği bu kuvveti ön ve arka frenlere basınç olarak aktarır ve aracı durdurur. Sıvılar sıkıştırılamaz olduğundan işe yarar.
DOT 3, DOT 4, DOT 5 ve DOT 5.1 Fren Hidroliği.
Fark ne?
Ulaştırma Bakanlığı (DOT), fren sıvılarını tanımlanmış spesifikasyonlara göre sınıflandırır. Bu özellikler kaynama noktaları ve kimyasal bileşimleriyle ilgilidir ve bunların her ikisi de önemlidir. Şu anda mevcut olan tüm fren sıvıları aşağıdaki spesifikasyonlardan birinin kapsamındadır; DOT 3, DOT 4, DOT 5 ve DOT 5.1.
DOT, fren sıvıları için iki referans testi belirtir.
Kuru kaynama noktası - taze sıvının kaynama noktası
Islak kaynama noktası – sıvının nemi emdiği andaki kaynama noktası (gerçek bir durumda geçirilen süre sonrasında fren sıvısını temsil eder).
DOT 3, 4 ve 5.1 sıvıları higroskopik ve glikol bazlıdır, yani atmosferden nemi emerler. Glikol bazlı fren hidroliği, hidrolik fren sistemine konulduğu veya havaya maruz kaldığı andan itibaren nemi emmeye başlar. Sıvı, kauçuk hortumlardaki mikroskobik gözenekler, contaların geçmesi ve havaya maruz kalma yoluyla nemi çeker. Su, sisteme girdiğinde fren hidroliğine göre ağırlığı nedeniyle alçak noktalarda (kumpas gibi) birikmek yerine, fren hidroliğinin tamamına dağılır. Bu, sistemde fren hidroliğinin geri kalanından çok daha çabuk kaynayan su havuzlarının bulunması yerine tüm fren hidroliğinin kaynama noktasının yüksek tutulmasına yardımcı olur.
Ayrıca DOT 3, 4 ve 5.1 arasındaki fark kaynama noktasıdır. Kaynama noktası ne kadar yüksek olursa, sıvı o kadar fazla ısı ve suistimal alabilir. Dolayısıyla bu 3 glikol bazlı sıvılar arasında DOT 3 en düşük kaynama noktasına, DOT 5.1 ise en yüksek kaynama noktasına sahiptir. Günümüzde kullanılan fren sıvılarının çoğu glikol bazlıdır ve fren sisteminin rutin olarak orta dereceli fren sıcaklıklarına ulaştığı yüksek performanslı araçlar için idealdir.
DOT 5 sıvısı hidrofobik ve silikon bazlıdır, yani suyu itme eğilimine sahiptir. Silikon sıvısı, kullanım sırasında çevredeki atmosferden su emmez ve bu nedenle, fren sisteminin ana bileşenlerinin korozyon direncini arttırırken, büyük ölçüde daha uzun servis ömrü sunar. Silikon bazlı DOT 5, başlangıçta glikol DOT 4'e göre daha yüksek sıcaklık performansı sağlamak üzere piyasaya sürüldü, ancak silikon bazlı olduğundan glikol bazlı sıvıların yanı sıra ABS pompalarını da yağlamaz.
Buradaki en önemli çıkarım iki tip fren hidroliğinin olduğudur:
Poli glikol bileşiklerine dayanan DOT 3, DOT 4 ve DOT 5.1.
Silikon bazlı DOT 5.
Glikol ve silikon sıvılarının karıştırılması kesinlikle tavsiye edilmez. Aracınız için gereken fren hidroliği özelliklerini daima ana silindirden veya üreticinin el kitabından (kullanıcı el kitabı) kontrol edin.